ROLUL CONSILIERII ŞCOLARE ÎN UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Cătălina Birău
psiholog specialist / formator
(psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională)

Pentru psihologul şcolar, activitatea de consiliere reprezintă oportunitatea de a îşi pune, în slujba binelui adolescentului, întregul arsenal de calităţi umane şi profesionale. Întrucât, în psihologie, nu există reţete universal valabile, creativitatea joacă un rol deosebit de important, alături de pregătirea profesională de înaltă calitate.

Să pornim de la principiul că un adolescent se prezintă la cabinet cu propriile instrucţiuni de utilizare în ceea ce priveşte materialul de consiliat. El învaţă specialistul, prin propria structură de personalitate, cum este necesar să construiască întregul demers al consilierii. Astfel, specialistului nu-i va rămâne decât să aibă o intuiţie corectă, o empatie superioară şi un bagaj solid de cunoştinţe, pentru a putea să alcătuiască o strategie de intervenţie potrivită şi adaptată persoanei consiliate.

La nivelul unei unităţi şcolare, activitatea de consiliere este benefică nu doar adolescenţilor, ci şi aparţinătorilor acestora şi şcolii în ansamblul ei. Efectele pozitive ale procesului de consiliere nu se răsfrâng doar asupra clienţilor direcţi, ci şi asupra câmpului de relaţionare al adolescenţilor.