Repere ȋn alegerea profesiei

Cătălina Birău
psiholog specialist / formator
(psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională)

Programul de orientare şcolară şi profesională îşi propune să ajute elevii în a-şi descoperi aptitudinile complexe şi speciale, precum şi tipurile de interese cristalizate, în scopul alegerii eficiente a profilului educaţional şi a domeniului de activitate potrivit.

De-a lungul timpului, am constatat că nu este suficient să alegi o profesie doar având la bază informaţii provenite din exterior, ci este necesar a şti să compari resursele interne, aşteptările şi pregătirea profesională proprie cu ceea ce se regăseşte în planul realităţii.

Descrierea locului de muncă ideal, evaluarea opţiunii de carieră pe mai multe dimensiuni, identificarea principalelor caracteristici ale societăţii prezente, stabilirea valorilor ce corespund viitorului loc de muncă sunt aspecte luate în considerare şi dezvoltate în cadrul acestui program.

Iată câteva repere ȋn analiza viitoarei profesii/meserii:

  • Cerinţele educaţionale;
  • Sarcini şi atribuţii de lucru;
  • Există ceva care ar face această muncă dificilă sau imposibil de realizat?
  • Am resursele necesare pentru a satisface cerinţele educaţionale necesare?
  • Îmi aduce resursele materiale de care am nevoie?
  • Îmi oferă statutul şi forţa socială pe care o doresc în muncă şi comunitate?
  • Îmi oferă securitatea de care am nevoie?
  • Îmi oferă independenţa de care am nevoie?
  • Îmi aduce stilul de viaţă dorit?
  • Voi putea lucra în zona geografică în care doresc?
  • Îmi oferă posibilitatea de dezvoltare pe care o doresc?
  • Îmi oferă timp pentru familie şi alte activităţi desfăşurate în afara muncii?
  • Îmi oferă posibilitatea de a lucra cu oamenii cu care doresc?
  • Este munca suficient de antrenantă?
  • Îmi permite şi realizarea unor activităţi de teren?
  • Alte aspecte importante pentru mine;
  • Evaluarea globală a acestei ocupaţii.

Succes!