Civilizaţia naturii şi comportamentul moral al elevilor
Natura a jucat un rol important încă de la începuturi, contribuind hotărâtor la dezvoltarea societăţii omeneşti. Pornind de la o analogie între civilizaţia naturii şi caracterul uman, putem desprinde o serie de valori şi principii pe care elevii le pot utiliza în relaţionarea cu ceilalţi. Privită ca un sistem, o pădure este rezultatul contribuţiei fiecărui copac în parte, pentru asigurarea unei existenţe armonioase şi a durabilităţii tuturor celorlalţi copaci. La fel, se întâmplă şi într-o şcoală, în care buna desfăşurare este în strânsă legătură cu respectarea unor reguli şi norme.
Atunci când ne raportăm la comportamentul moral al elevilor, este necesar să facem directă referire la noţiunea de caracter, ce reprezintă latura relaţional-valorică a personalităţii, cuprinzând atât ansamblul de relaţii pe care o persoană le are cu cei din jur, cât şi valorile după care aceasta obişnuieşte să se conducă în viaţă. Spre deosebire de temperament care este înnăscut şi neutru din punct de vedere moral, caracterul se formează în timp, fiind puternic influenţat de familie, mediu şi educaţie şi răspunzând din punct de vedere moral, adică se poate afirma despre el că este bun sau rău, de dorit sau indezirabil.
Natura, în toate ipostazele ei, îndeplineşte mai multe funcţii: curativă, estetică, terapeutică etc. Luând exemplul ei, putem afirma faptul că şi atitudinea elevilor, în mediul şcolar, îndeplineşte mai multe roluri:
- La nivel informaţional, elevii pot deveni selectivi asemenea filtrelor naturale, care obişnuiesc să reţină, în coroanele arborilor, particule fine de praf sau de cenuşă. Fiind informaţi în ceea ce priveşte regulile şi normele de comportare civilizată, ei îşi pot alege partenerii de discuţie / colaborare, în funcţie de principii şi valori morale.
- La nivel afectiv, elevii pot fi sensibilizaţi în ceea ce priveşte crearea şi păstrarea unui climat emoţional armonios, propice procesului instructiv-educativ şi derulării unui stil de viaţă sănătos.
- La nivel comportamental, poate fi evidenţiată capacitatea elevilor de a reacţiona în concordanţă cu valorile morale, pentru îndeplinirea obligaţiilor de natură şcolară.